OpenSeaMap Forum

For new registrations: Please create and activate an account. Afterwards send an email to forum.openseamap@gmail.com including a short message and your username to get write access to this forum. Thanks!
Für neue Registrierungen: Bitte erstelle einen neuen Account und schalte ihn frei. Anschließend sende eine kurze Mail mit deinem Nutzernamen an forum.openseamap@gmail.com um Schreibzugriff für dieses Forum zu bekommen. Danke!

You are not logged in.

#1 2016-01-22 16:05:17

alexej
Moderator
Registered: 2012-09-25

KAP chart bundles from OpenSeaMap

Hello everybody,

This forum will hopefully be a platform for all these, who are interested in the KAP chart bundles by OpenSeaMap.

The purpose of the chart bundles is to provide an easy download of a complete sailing area to be used offline on board.
Each chart bundle consists of several hundred charts ranging from overview to harbour charts.

The are compiled by OpenSeaMap requiring the user to simply select the sailing area, download and to unpack and register the bundle on the computer.

At the moment the bundles are tested under OpenCPN 3.2 as well as 4.1.X. There is still a lot of testing to be done and we encourage everyone to contribute to OpenSeaMap.
- Regarding the chart bundles, this means especially to provide suggestions about the content of sailing areas.
- The chart are as good as the data behind them, so if the area is okay, but the chart is missing content think about putting it into the database (link to JOSM).
- Please talk to us about all 'technical' problems while using the chart bundles. There are some specialized themes in this forum, use them if available.

Enjoy,
Alexej

#2 2016-01-28 19:37:52

Sailor
Member
Registered: 2016-01-28

Re: KAP chart bundles from OpenSeaMap

Hi, just downloaded baltic sea and english canal packages without problems. Unpacked on Debian 8.3, charts viewed with the current ocpn beta. No abnormalities noted.
Thank you very much!
Juergen

#3 2016-05-07 14:25:21

habibi2424
Member
Registered: 2016-05-07

OpenCPN4.2.0

Moin moin

ich habe mir Baltic, NorthSea und MediWest heruntergeladen und in 3 entsprechenden Ordnern auf dem Desktop abgelegt.

In den Optionen unter Seekarten erscheinen diese 3 Ordner in Karten-Dateien.

Und hier komme ich nicht weiter: wie bekomme ich sie zum arbeiten?

Ich habe es auch mit einem USB GPS versucht, zeigt mir auch meinen Standort, aber nur in der Programm Weltkarte.

Grüße aus Spanien

Habibi

#4 2016-05-10 19:29:57

alexej
Moderator

Hallo Habibi,

hast Du die Kartenpakete auch entpackt? Jedes der Pakete (*.7z) ist ein komprimiertes Archiv mit einigen hundert Kartendateien. Sie müssen mit 7-zip (http://www.7-zip.org/download.html) entpackt werden.

Ich würde Dir empfehlen, einen 'obersten' Ordner für die OpenSeaMap Kartenpakete anzulegen, wo Du alle reinsteckst, sonst bekommst Du mit der Zeit einen ganzen Haufen Ordner (für jedes Paket).

Wenn OpenCPN die Karten-Verzeichnisse in der Liste stehen hat und sie nicht verwendet, kannst Du noch mit den beiden Schaltern unten einen Neuaufbau der Datenbank erzwingen. Dananch sollten die Karten da sein. Zuerst, in großen Maßstäben, siehst Du nur rote Ränder, wenn Du dann näher heranzoomst werden die Karten auch wirklich gemalt.

Wenn es nicht klappt, melde Dich wieder.

Alexej

#5 2016-05-16 15:54:00

mmmdr
Member
Registered: 2016-05-16

Hallo Alexej und Habibi, auch ich habe die Kap-Dateien für Nord- und Ostsee heruntergeladen und entpackt. Ich kann die Karten auch in OpenCPN laden, allerdings ist die Darstellung völlig "verwaschen". Eine detalierte Kartendarstellung gelingt mir nicht. Wo liegt der Fehler? Danke & Gruß, Michael

#6 2016-05-17 09:51:13

alexej
Moderator

Hallo Michael,

ohne mehr zu wissen, kann ich Dir nicht sagen, was schiefgeht.
Kannst Du mir bitte einen Screenshot schicken und etwas Info:

- Welche OpenCPN Version
- Welche Windows Version
- Bildschirmauflösung

Dann kann ich versuchen, das nachzuvollziehen und Dir evtl. sagen, woran es liegt.

Alexej

mailto://alexej-osm@mindragal.eu

#7 2017-09-20 14:46:37

Anssi
Member
Registered: 2017-09-19

Hi,

I tested Baltic Sea chart bundle on OpenCPN and i worked perfectly and was easy to install. My main boating area is lake Saimaa and unfortunately it was not covered on the chart. Is there any possibility to request adding lake Saimaa to next version on Baltic Sea bundle? Lake Saimaa is covered on OpenSeaMap online map.

Thanks,
Anssi

#8 2017-10-11 15:03:32

alexej
Moderator

Hi Anssi,

sorry for my delayed reply, but I had too much work in my office for some time.

Since I don't know Saimaa by experience, I am a little at loss where to put the limits of it on the map. Does it have (a typically used) waterway to the baltic?

Maybe you can provide me with a sketch about the interesting area?

I will probably create a special package fpr Saimaa, or would it be better to bundle more lakes into this?

Alexej

#9 2017-10-13 20:10:20

Anssi
Member
Registered: 2017-09-19

Hi Alexej,

Thanks for your reply! It would be great if you could create map package for Saimaa.
Lake Saimaa is located in southeastern Finland and it is connected to Baltic sea via Saimaa canal. The canal goes in between the towns of Lappeenranta and Vyborg and it is widely used by both commercial and private vessels.
I made a sketch of the area of Saimaa and I'll send it to you in the email address you mentioned in earlier post. Open sea map doesn't have coverage for other lakes than Saimaa yet, so I think bundling them is not necessary at this point.

Anssi

Board footer